RSS

2.1.16

Όταν κοιτάς από ψηλά... ένα πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων

Το "Όταν κοιτάς από ψηλά...!" αποτελεί Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων το οποίο σχεδιάστηκε για το Ε2 μου, το έτος 2015-2016 και εντάσσεται στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Αγωγής. Περιλαμβάνει τα υποθέματα
  • Το περιβάλλον ως τέχνη
  • Το περιβάλλον ως έκθεμα 
  • Το περιβάλλον ως αφήγηση


Η θεματολογία του Προγράμματος περιλαμβάνει: φυτά και ζώα του τόπου μας, απειλούμενα είδη, κατοικίδια ζώα, αδέσποτα, κλιματική αλλαγή, θέματα ρύπανσης και μόλυνσης ατμόσφαιρας, περιβάλλοντος, θάλασσα, νερό και υδάτινοι πόροι, ανακύκλωση, εθελοντισμός ­αλληλοβοήθεια, παιχνίδια (παραδοσιακά, αυλής, επιτραπέζια κλπ), εικαστικές τέχνες, λαϊκή τέχνη (ζωγραφική, γλυπτική, χειροτεχνία­, κατασκευές κλπ), Λογοτεχνία (θέατρο, θέατρο σκιών, ποίηση κλπ)


Ως παιδαγωγικοί στόχοι σημειώθηκαν οι εξής: 
  • να γνωρίσουν οι μαθητές το περιβάλλον μέσω ενός διδακτικού και μαθησιακού πλαισίου βιωματικής προσέγγισης
  • να παρατηρήσουν το φυσικό περιβάλλον, να ανακαλέσουν στη μνήμη, να καλλιεργήσουν τη φαντασία και το συναίσθημά τους αποδίδοντας εικαστικά όσα παρατήρησαν
  • να πειραματιστούν με διάφορα υλικά προκειμένου να δημιουργήσουν εικαστικά έργα
  • να χρησιμοποιήσουν λογισμικά γενικής χρήσης για να εκφράσουν τις ιδέες τους με πολλαπλές αναπαραστάσεις
  • να αναπτύξουν την κριτική και δημιουργική σκέψη τους
  • να καλλιεργήσουν το αίσθημα συμμετοχής και συλλογικής προσπάθειας
  • να αναδειχτεί ο ρόλος του μαθητή ως ενεργού πολίτη, ο οποίος με δικές του παρεμβάσεις μπορεί να συμβάλει θετικά στη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του, με ποικίλα προσωπικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη που μπορεί να έχει αυτή η δράση του
Μεθοδολογία Υλοποίησης Προγράμματος


Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο της διαθεματικότητας και υποστηρίζει την ομαδοσυνεργατική μέθοδο μάθησης. Το υπό μελέτη αντικείμενο εκτείνεται σε σφαίρες πέρα από τα αυστηρά όρια μιας γνωστικής περιοχής, προκειμένου η μελέτη αυτή να διασυνδεθεί με άλλες έννοιες. Η διαθεματική προσέγγιση ευνοεί εργασία τύπου σχεδίων εργασίας (project), προωθεί τη συζήτηση στην τάξη, ενώ οι μαθητές αναγκάζονται να επιχειρηματολογούν λογικά και κριτικά, να θέτουν ερωτήσεις, να κάνουν προγνώσεις και με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού να ελέγχουν και να αξιολογούν την καταλληλότητα και την εγκυρότητα των απαντήσεών τους.
Συνεργασίες θα επιχειρηθούν με το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων ΠΕ Ν. Ηρακλείου, το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, το Ενυδρείου Κρήτης, το μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου, το καλλιτεχνικό εργαστήρι μπρούτζινων αγαλμάτων και έργων τέχνης του κ. Γιάννη Κελεσή, το Κυνοκομείο Ηρακλείου και ενδεχομένως κάποιο φιλοζωικό σωματείο, ενώ θα επιχειρηθεί συμμετοχή στο δίκτυο «Let’s do it Greece!». Ιδιαίτερες προσπάθειες θα γίνουν προς την κατεύθυνση της ενεργούς υποστήριξης της όλης προσπάθειας από τον σύλλογο γονέων και την τοπική κοινωνία.

Πεδία σύνδεσης με τα Προγράμματα Σπουδών

Γλώσσα (ενότητες: «Ο φίλος μας το περιβάλλον», «Η ζωή στην πόλη», «Τα ζώα που ζουν κοντά μας» «Μυστήρια – επιστημονική φαντασία», «Παιχνίδια», «Κατασκευές», «Ταξίδια στο διάστημα») Μαθηματικά (κυρίως τα κεφάλαια που πραγματεύονται μοτίβα, γεωμετρία, αριθμούς και πράξεις και προβλήματα), Γεωγραφία (Ενότητες Β και Γ), Φυσική (ενότητα 
Θερμότητα, Φως, Ήχος), Ιστορία (η βυζαντινή τέχνη), ΚΠΑ (Ο ενεργός πολίτης αποφασίζει, συμμετέχει και δρα) Θρησκευτικά (κεφάλαιο Δημιουργώντας έναν όμορφο κόσμο), Εικαστικά, Μουσική, Θεατρική αγωγή. Γενικά το συγκεκριμένο πρόγραμμα διαχέεται συνολικά στα ενιαία αναμορφωμένα προγράμματα σπουδών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ενδεικτικές δράσεις του Προγράμματος

Αναρτήσεις στο διαδίκτυο, παραγωγή βίντεο, αφίσες/φυλλάδια, κατασκευές, χειροτεχνίες, παρεμβάσεις (π.χ. διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου, φυτέματα κλπ), έκθεση έργων των μαθητών.

0 χεράκια ψηλά: